Îmi plac experiențele noi și senzațiile tari. Am o listă de lucruri pe care vreau să le fac în viața mea, printre acestea se numără și un zbor cu balonul cu aer cald. Te-ai gândit vreodată cum ar fi să zbori cu balonul? De exemplu, eu aveam în cap doar „vreau să zbor cu balonul cu aer cald” și gata. Nu m-am gândit niciodată la istoria baloanelor cu aer cald, procesul de pregătire pentru zbor sau la zborul propriu-zis.

Într-o bună zi, am aflat despre oportunitatea de a zbura cu balonul cu aer cald. Nu știu dacă e o coincidență sau universul mi-a pregătit o surpriză, dar cu două zile înainte de ziua mea de naștere… am zburat pentru prima dată. Acum vreau să împărtășesc și cu tine lucrurile pe care le-am aflat, dar și să îți povestesc despre aventura mea.

Cum a apărut balonul cu aer cald

Primul balon cu aer cald a fost inventat de frații Montgolfier. Te întrebi cum le-a venit ideea? Uite că, un experiment pe care l-au făcut de distracţie, a adus la crearea primului vehicul zburător funcţional. Au trecut vreo două milenii de când frații Montgolfier au decolat pentru prima oară de pe pământ într-un aerostat. Îți dai seama că, a trecut destul de mult timp și a evoluat producția baloanelor, deci, nu are de ce să îți fie frică și nu ai nicio scuză pentru a nu zbura cu un balon cu aer cald.

Prima demonstrație pentru public

În 1783, ei au realizat un balon rotund din pânză de sac cu trei straturi subțiri de hârtie. Prima demonstraţie publică a unui balon fără pilot realizat din pânză groasă a avut loc pe 5 iunie 1783 în Anone. Frații Montgolfier au umplut balonul cu aer încălzit prin arderea paielor și a lânii sub deschiderea din josul balonului. Acesta s-a ridicat la circa 90 de metri în aer și a rămas acolo 10 minute înainte să revină la sol.

A doua demonstrație și primii pasageri

După acest succes, frații Montgolfier au prins curaj și au mai făcut o încercare. Pe 19 septembrie 1783, a mai avut loc o demonstrație publică. De data aceasta, balonul a avut și pasageri. Ei au trimis drept pasageri, o oaie, un cocoș și o rață. Sună haios, nu-i așa? Dar uite că, există o logică în acțiunile lor. Frații s-au gândit să facă un experiment. Scopul acestuia era de a verifica dacă aerul din cer este respirabil. Spre surprinderea tuturor, animalele au supraviețuit! Balonul a rămas în aer timp de 8 minute, a călătorit 3 km până la o înălțime de 460 de metri, iar apoi a aterizat. Acest zbor a avut loc în fața unei audiențe la palatul regal din Versailles și a fost văzut chiar de Regele Franței, Ludovic al XVI-lea și de Regina Maria Antoaneta.

Primul zbor cu balonul al oamenilor

Tot în 1783, Etienne Montgolfier a colaborat cu Jean-Baptiste Revellion, un fabricant de tapet. Împreună au construit un balon de peste 1.000 de metri cubi realizat din tafta căptuşit de lac de aluminiu. Revellion a realizat un tapet colorat care acoperea balonul. Tapetul era albastru cu motive aurii, semne zodiacale şi sori. O lună mai târziu, doi angajaţi ai lui Revellion au zburat ca pionieri cu balonul, într-un coş ataşat obiectului. De atunci, balonul a devenit un vehicul care a revoluţionat tehnologia şi explorarea, împlinind visul omenirii de a zbura.

Din ce este făcut un balon cu aer cald în prezent

Învelișul este cusut cu poliester durabil special și nailon. Este făcut din 24 de fâșii verticale. Baloanele au un înveliș de tip Z cu un volum de 3000 metri cubi. Coșul este deschis și, exceptând pilotul, se pot urca la bord până la 4 persoane, depinzând, în principiu, de temperatura aerului. Cilindri speciali de Propan-Butan se găsesc în coș și sunt conectați printr-un dublu arzător care încălzește aerul din învelișul balonului. Acestea sunt produse de către firma cehă Kubicek respectând cele mai înalte standarde tehnologice.

Cum funcționează un balon cu aer cald

Balonul cu aer cald este cea mai veche tehnologie de zbor și este compus, în principal, din:

  • Nacelă;
  • Anvelopă;
  • Arzătoare;
  • Rezervoare de combustibil.

Balonul plutește datorită faptului că aerul cald din interiorul anvelopei (încălzit cu ajutorul arzătoarelor) are o densitate mai mică decât cea a aerului din exterior. Ele se deplasează odată cu vântul, viteza lor este viteza vântului, iar direcţia de deplasare este cea în care bate acesta.

Cât de sigur este un zbor cu balonul

În timp ce orice activitate are riscurile sale, zborul cu balonul este „unul dintre cele mai sigure mijloace de zbor“, crede Jean-Claude Weber, preşedintele Comisiei Zborului cu Balonul din cadrul Federaţiei Internaţionale de Aeronautică. Chiar şi atunci când rămâne fără combustibil, balonul poate fi aterizat în siguranţă. Nu se aseamănă cu un accident de avion. Este ca o paraşută imensă. Dacă cobori cu grijă şi dacă o faci într-un mod controlat poţi să aterizezi şi cu ajutorul aerului cald din balon dacă este încă umflat.

Câte tipuri de zbor cu balonul există

  • Zbor liber: Zbor de la sol la o înălțime de până la 1000 m (în funcție de mai multe condiții) pentru o durată de aproximativ 1 oră.
  • Zbor ancorat: Ridicări cu balonul la o înălţime de 10, 20 sau chiar 30 de metri ancorat de sol cu frânghii. Este o metodă de a permite cât mai multor persoane să se bucure de experienţa zborului cu balonul pentru o scurtă perioadă de timp. Fiecare ridicare durează în jur de 5 minute, 50 de persoane într-o oră.
  • Zbor promoţional: Anvelopa balonului are un spaţiu publicitar imens de pe care se pot monta bannere publicitare.

Cum am ajuns să zbor cu balonul

Într-o seară de miercuri, blogoltenii s-au adunat la aerodromul de la SkyFunPredești, unde a fost organizat un zbor ancorat. După ce am ajuns la destinație, ne-am bucurat de piscină. Am avut ceva timp liber, căci zborul a fost amânat puțin, din cauza vântului. Chiar dacă am așteptat să se domolească vântul, nimeni nu a reușit să se plictisească. Unii se distrau în piscină, alții încercau să joace ping-pong. Zic încercau, pentru că vântul îi cam încurca. Ulterior, Silviu Bratu ne-a povestit despre proiect și ne-a făcut un instructaj înainte de zbor.

Ce este Aventura Baloanelor

Aventura baloanelor a fost inițiată de un grup de entuziaști îndrăgostiți de zborul cu balonul cu aer cald și dornici să împărtășească aceste sentimente cu cât mai multă lume. Această aventură a început în anul 2016 când ARIES Oltenia împreuna cu Incubatorul de afaceri Vidin si Incubatorul de afaceri din Montana – Bulgaria au implementat proiectul “Aventura cu balonul, un nou produs turistic transfrontalier” și au achiziționat  2 baloane cu aer cald (unul în România și unul în Bulgaria).

  • În 2019 ei au organizat la Băilești prima ediție a Festivalului Aventura Baloanelor, primul eveniment de acest gen organizat la sud de Carpați.
  • Din dragoste pentru  zborul cu balonul, au adunat energia pentru a organiza la Aerodromul Cilieni – Băilești, în perioada 30 august-01 septembrie 2019, prima ediție a Festivalului “Aventura baloanelor”, eveniment ce s-a bucurat de un public numeros și a inclus concerte, activități pentru copii, prezentarea produselor locale. Acesta a fost primul festival al baloanelor cu aer cald  organizat la sud de Carpați.
  • Începând cu anul 2021, ei au înființat prima școală privată pentru licențierea piloților de baloane cu aer cald din România, oferind celor interesați cursuri teoretice și practice cu calificarea de clasă balon cu aer cald.

Curs de pilotare a balonului cu aer cald

După cum am menționat anterior, cei de la Aventura Baloanelor au înființat prima școală privată pentru licențierea piloților de baloane cu aer cald din România. Luând în considerare că, pilotarea unui balon nu e atât de ușoară cum ar putea părea, cursul are careva cerințe de admitere:

  • vârsta minimă de 16 ani împliniţi;
  • deținerea unui certificat medical minim clasa 2.

Cursul constă în două module, de pregătire teoretică şi de pregătire practică.

Modulul teoretic constă în parcurgerea în minim 50 de ore a 9 materii:

  1.   Legislație aeronautică și reglementări
  2.   Cunoașterea balonului
  3.   Performanțe de zbor și planificarea zborului
  4.   Performanțe umane
  5.   Meteorologie
  6.   Navigație
  7.   Proceduri operaționale
  8.   Principii de zbor
  9.   Comunicaţii

Modulul practic constă într-un program de pregătire în zbor care cuprinde un minim de 16 ore de zbor.

După examenul de absolvire al școlii urmează examenul pentru dobândirea licenței de pilot clasă balon cu aer. Începând cu anul 2022 Certificarea piloților de balon aer cald în România este făcută de Aeroclubul României. Examenul constă în probă scrisă (tip grilă) la cele 9 materii, după care urmează proba practică în zbor.

Pregătirea pentru zbor cu balonul

Uite că am ajuns la momentul pe care l-a așteptat mult fiecare din noi! Toți eram entuziasmați și abia așteptam să zburăm, dar procesul de pregătire al unui balon pentru zbor este mai complicat decât pare și durează ceva timp. Cu toate acestea, este interesant. Sinceră fiind, nu m-am implicat în acel proces, am fost un spectator cuminte. Mai mult de atât, nici nu aveam hainele potrivite pentru a mă implica. (vei vedea poze cu mine și vei înțelege cum nu trebuie să te îmbraci)

Zborul propriu-zis

După tot acest process, a urmat cea mai interesantă parte – zborul. Senzația e de nedescris! Simți că ești liber, că plutești și… nu mai vrei să revii pe pământ. Cred că fiecare ar trebui să încerce această experiență și, cu siguranță, va dori să o mai repete.

După zbor, urmează strângerea balonului

Cu toate că, se făcuse deja noapte, blogoltenii încă avea destulă energie și au strâns balonul la loc. În timp ce făceau asta, reușeau să mai facă glume și să se distreze.

La final, am sărbătorit faptul că am avut un zbor reușit savurând din vinuri oltenești.

Poză creativă
Poză creativă

Dar nu s-a terminat totul încă. Pilotul nostru, Silviu Bratu ne-a pregătit o surpriză. Astfel, toți am primit câte o diplomă după primul zbor ancorat. Luând în considerare cum zâmbesc în poză, este evident că m-am simțit bine în acea seară și mi-am creat noi amintiri frumoase.

Patrisia fericită
Patrisia fericită

Cât costă un zbor cu balonul cu aer cald

Zbor liber

  • grupuri între 2 și 4 persoane, preț: 150 euro/pers în compania a maxim alte 3 persoane
  • grupuri de 4 persoane, preț 550 euro

Zbor ancorat
Preț: 600 euro/ora de zbor (aproximativ 50 de persoane/oră)

Zbor VIP

Preț: 550 de euro, 2 persoane, îți poți surprinde femeia iubită așa.

P.S.: Tind să-i mulțumesc pentru poze pe Marian, Daniel și Ion Mihăescu.

Categorii: Evenimente

0 comentarii

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.